مخالفت با احزاب؛ چرا؟

امیر احمد زندآور *

22 آذر 1395 ساعت 23:12


با نزدیک شدن به دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا و فضای قابل پیش بینی جهت مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود همگی نشان از شعور و شور و حضور پرشکوه ملت جهت رقم زدن حماسه ای دیگر در مسیر دموکراسی و محبوبیت یک نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهد داشت و امید داریم که در انتخابات آینده احزاب نقش موثرتری در تصمیم گیری ها ایفا خواهند نمود.
احزاب و گروهها و شخصیتهای اصلاح طلب استان اصفهان در انتخابات سال 96 ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا و مجلس شورای اسلامی بصورت هماهنگ وبا وحدت و همگرایی و خرد جمعی عمل خواهندنمود. روند فعلی که اکنون در بین جبهه اصلاحات حاکم است نشان از اتخاذ و همدلی و تلاش در جهت رسیدن به اهداف اصیل اصلاح طلبی در بین اعضاست .
اصلاح طلبان با خرد جمعی مبتنی بر اصول دموکراسی با حفظ حرمت متقابل در کنار همدیگر قرار گرفته اند. و هوشمندانه وحدت و اتخاذ میان نیروهای اصلاح طلب را یک ضرورت دانسته و راه رسیدن به اهداف ومشی اصلاح طلبی را از همین مسیر دست یافتنی می دانند اصلاحات روشی مستمر که متناسب با عقلانیت و مدارا و همگرایی آزادی و مردم سالاری است و هدف ازآن اصلاح امور جامعه در جهت بهبود زندگی مردم است .
در دولت گذشته در طول هشت سال به مراتب ضرورت و نیاز مردم به دیدگاه اصلاح طلبانه روشن و روشنتر شد و جامعه اعلام نیاز بیشتر به دیدگاه اصلاح طلبان پیدا نمود بطوری که ما امروز در کشور شاهد جایگاه مناسب تری برای تفکر اصلاحات در جامعه نسبت به قبل هستیم.
در استان پهناور اصفهان افراد اصلاح طلب توانمند و مدیر و مدبر فراوانی داریم که توان و همت والایی جهت پیشبرد امور دولت تدبیر و امید دارند که متاسفانه میدان فعالیت مستقیم در مدیریت استان به آنها داده نشده است ولی همچنان پشتیبان نظام و همراه دولت هستند گرچه تعدادی از مدیران استان هم از نیروهای اصلاح طلب هستند ، ولی بالای 70 درصد آنها هنوز وابسته به دولت قبل و حساسیت خاصی نبست به برنامه ها وسیاست های دولت تدبیر و امید ندارند بدون شک هر دولتی که روی کار می آید مدیران و مسئولین باید با سیاست های آن دولت هماهنگ و طرفدار برنامه های آن دولت باشند و یقینا باید مسئولین و مدیران استانی به این سمت و سو بروند که از حامیان دولت و کسانی که برای روی کار آمدن این دولت تلاش کردند در مناصب مختلف استفاده نمایند، تا تیم کارقوی و توانمند بتوانند امور را با دقت و انگیزه لازم به پیش ببرند.
تحزب گرایی در انتخابات علاوه بر احکام عقلی و تجارب بشر و آموزه های دینی و روش امامان معصوم و بیانات امام راحل و سخنان مقام معظم رهبری و حتی دبیر کل حزب جمهوری اسلامی توسط ایشان در اوایل انقلاب اسلامی همگی نشان از اهمیت و جایگاه و نقش تحزب در کلیه فعالیت های سیاسی ،فرهنگی ،اجتماعی و انتخابات دارد و همینطور اصل ششم قانون اساسی که اداره امور کشور را از راه انتخاب اعضای شوراها ،نمایندگان و ریاست جمهوری به رسمیت شناخته است و بدین جهت است که در اصل 26 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با صراحت تمام از آزادی احزاب ، جمعیت ها و انجمن ها ی سیاسی و صنفی و انجمن های اسلامی سخن می گوید و با صراحت اعلام می نماید که هیچ کس را نمی توان از شرکت در آنها منع کرد و یا شرکت در آنها مجبور کرد.
بهترین راه برای ایجاد رقابت مشارکت حداکثری مردم همان استفاده از ابزار احزاب و تقویت فعالیت های حزبی و تشکل های سیاسی است کما اینکه حاکمیت قانون و سلامت انتخابات و رعایت شفافیت و اصل صداقت نیز از طریق تحزب گرایی به مراتب بهتر محقق میشود.
بسیار واضح و شفاف است که اگر نمایندگان مردم در مجلس و شوراها با ساز و کار تشکیلاتی وارد معرکه شوند پاسخگو و مسئولیت والاتری را متحمل می شوند که انتخابات مجلس گذشته فاقد این نوع شفافیت بود اگر روند تحزب حاکم شود نوعی تعهدات دیگر اخلاقی و شرعی هم بوجود خواهد آمد . در تحزب افراد متعهد تر،جوابگوتر خواهند بود .
مرحوم شهید دکتر بهشتی در خصوص احزاب گفته بودند که احزاب به صورت شفاف و علنی فعالیت کنند و گرنه ما گرفتار باندهای مخوف زیر زمینی خواهیم شد. افرادی در کشور احزاب را سم مهلک می نامند و یا معتقدند که ما در کشور احزاب قوی نداریم و همه احزاب ضعیف هستند و سمت و سوی امور را به قومی و قبیله ای و افراد حقیقی سوق می دهند که همانا اعمال و رفتار آنها نمادی از رفتار غیر دموکراتیک است.
بیان این نوع دیدگاهها در واقع برگشت به سده های هیجدهم و نوزدهم در انگلستان که حزب را مایه تفرقه و نفاق بین مردم معرفی کردند و سیاستگزارانی که در همان برهه احزاب را بعنوان حامی مردم که هدفش خدمت به مردم کشورتان است معرفی نمودند و مرتبه احزاب و حزب گرایی و اهداف و فواید آن بر جامعه بشری محرز و شناخته شد و امروز موفق ترین کشورها آنهایی بودند که به سمت دموکراسی و تحزب گرایی سوق پیدا نمودند و با مشارکت همگانی به مسایل و مشکلات کشورهایشان فائق آمدند.
وجود سلیقه های مختلف مردم و توزیع غیر عادلانه ثروت و قدرت سیاسی و اجتماعی و وجود عقاید مختلف اخلاقی و فرهنگی خود به خود وجود احزاب و گرایشهای مختلف را بر جامعه انسانی ضروری تر می نماید و امری اجتناب ناپذیر می باشد.
در حکومت های استبدادی وجود احزاب محلی از اعراب نخواهد داشت ولی در جوامعی که بصورت دموکراسی و جمهوری اداره می شوند وجود احزاب لازم و ضروری می باشد.
احزاب در کشورهای امریکایی و انگلیسی در همان سده های 18 و 19 ساماندهی شده اند در صورتی که کشور ایران متمدن ترین کشور هاست ولی هنوز افرادی با شکل گیری احزاب مخالفت و مانع تراشی می کنند .
احزاب باید در کشورمان بعنوان نهادهای اساسی در بیایند و باید هدف دار و برنامه محور و نقش محوری در فعالیت سیاسی در جامعه از نظر نفوذ بین توده مردم داشته باشند نمونه های مختلفی از حزبهای سیاسی در سده های مختلف ( سده پنجم و هشتم و نهم میلادی ) مثل قیام ابومسلم خراسانی ، قیام بابک خرم دین و نهضت سربداران در عصر خود نوعی حزب سیاسی بوده اند. در قرآن کریم کلمه حزب چندین بار تکرار شده است و نام یکی از سوره های قرآن کریم احزاب است و درسایر سوره ها مثل المومنون و الروم واژه حزب به مفهوم فرقه و گروه و دسته آورد شده است.

*مدیر اجرایی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و دبیر حزب مردم سالاری استان اصفهان


 


کد مطلب: 289

آدرس مطلب: http://www.hosnanews.ir/fa/doc/note/289/مخالفت-احزاب-چرا

حسنا
  http://www.hosnanews.ir